29 januari 2017 / No comments

Man kan aldrig få för många mandelplättar.

Det finns en djup ironi att sätta igång en matblogg och sen åka på den värsta magsjuka jag haft. Det hade ingenting med min grönkålspasta att göra men desto mer med ett virus, även efter att det värsta lagt sig (efter en vecka) tog det ytterligare över en vecka innan jag återhämtat mig. Rent styrke- och konditionsmässigt är jag knappt tillbaka; jag tappade ett par (ofrivilliga) kilon och har fått backa på vikterna i gymmet. Och det är egentligen först nu jag känner att matlusten och matlagningslusten på riktigt har återvänt!

Efter att ha kicked ass på gymmet (marklyft! armhävningar!) susade jag hem för att steka mandelpannkakor till A, I och K. De åt som att det inte fanns någon botten, vilket är högt betyg från mina systerdöttrar.

Hemligheten? Mandelplättar. Ett något modifierat recept av Hanna Hur-bra-som-helst Göranssons finfina kokbok Friendly Food. Det är hennes blåbärspannkakor där jag valt bort blåbären, ersatt quinoamjölet med mandelmjöl och är gladast när jag har mandelmjölk hemma och kan använda den.

1,5 dl mandelmjöl
0,5 krm vaniljpulver
1 tsk bakpulver
1 tsk fiberhusk
en nypa salt
1 ägg
1,5 dl mandelmjölk

Blanda de torra ingredienserna. Vispa samman mjölk och ägg och vispa ner. Låt stå fem minuter. Godast är förstås att steka i smör. Blir ca 7-10 plättar.

Till dessa godsaker åt vi blåbär, flickorna nutella och vi andra coconut jam. Kaffe till förstås!
Glutenfria mandelplättar | S in the Kitchen
Glutenfria. Lågkolhydrat. Sjukt goda. Jag hade hoppats att två skulle bli över som mellanmål innan träningen i morgon, men se det smög sig. (Då hade jag ändå gjort dubbel sats...)
Related Posts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Latest Posts

Instagram

Follow @Instagram