19 februari 2017 / No comments

Förberedelser

Såna här perioder, när veckorna går i ett, det är mycket på jobb och det är kallt och grått, ja, då behöver jag verkligen planera och förbereda för att få ihop det.

Om jag inte skulle förbereda mat för veckan skulle jag dels äta galna mängder ägg och jordnötssmör och dels betydligt sämre mat. Jag är fullt medveten om att vissa kallar detta planerande för att vara strukturhäxa, men när det innebär att jag får äta god och nyttig och snabb mat varje dag kan jag ta det.

Varje helg planerar jag maten som ska ätas, handlas och lagas. Varenda måltid. Det matchas ihop med när jag ska träna, tvätta, träffa vänner och så vidare så jag vet att det finns tid. Att ställa mig och laga mat när jag kommer hem från träningen är inte ett alternativ, och därför ser jag till att det finns något förberett. Och såna här veckor som jag har nu, då ser jag till att det finns färdiglagad mat varje kväll, oavsett träning eller ej.
Planera veckans mat | S In The Kitchen
För att planera krävs diverse bra kokböcker, en hel hoper sparade recept på webben och så favoriter som är i omlopp just nu.

Jag tycker det är fantastiskt roligt att laga mat - men det är under förutsättning att jag inte är trött och hungrig. Så jag ser till att laga min mat när jag inte är det - som på helgen. Den här helgen har jag fyllt kylen!
Mealprep fullt kylskåp | S In The Kitchen
Igår gjorde jag halloumi-sesamfrö-timjanpanerad kyckling, med sparris, rädisor, bondbönor och stekt citron till. Blev väldigt gott!
Halloumigratinerad kyckling | S In The Kitchen
Halloumigratinerad kyckling med grönsaker | S In The Kitchen
Och så dagens lunch, en uppdaterad favorit. Utgångspunkten var faktiskt en sallad från Leilas superfood som jag sen justerade till sötpotatis, rostbiff, hasselnötter, äpplen och fetaost. Nu har den uppgraderats ytterligare; salladen är ersatt av grönkål och fetaosten har blivit gratinerad. Hur gott som helst!

Sötpotatis i tärningar, som stått i ugnen tillsammans med rapsolja, salt och peppar drygt 30 minuter.
Grönkålen är riven i små bitar, sköljd, slungad och kramar med kallpressad rapsolja och havssalt.
Fetaosten är avtorkad, lagd i ugnssäker form, penslad på båda sidor med rapsolja och värmd i ugnen ca 10 minuter på 225 grader. Under tiden smälte jag lite honung och penslade på, och sen under grillvärme i några minuter - håll koll! Det går snabbt när honungen blir varm!
Rostbiffen är från förra veckans matförberedelser och som är fryst i portionsvis. Torka av en ekologisk rostbiff, gnid in med salt och peppar, stick in en köttermometer, ställ i ugnen på 125 grader och cirka 1,5 timmar för 1 kilo kött. Men håll koll på temperaturen - den är klar vid 60 grader för så här rosa och fin! Ta ut rostbiffen, låt vila minst 30 minuter men gärna mer, och skiva sen tunna skivor.
Hasselnötterna är rostade och grovhackade.
Rostbiff grönkål sötpotatis fetaost | S In The Kitchen
Dagar när jag tränar ökar jag på mängden kolhydrater, och minskar när jag inte tränar. Det här räcker fint idag, när träning inte står på schemat.

#mealprep for the winning!
Related Posts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Latest Posts

Instagram

Follow @Instagram