21 februari 2017 / No comments

Glutenfri crunchy granola

I mitt matförberedande i helgen gjorde jag också en stor burk granola, så att jag har till mellanmålen ett tag. Jag älskar knaprig granola, men får spel när det är hälften socker (som det oftast är i färdigköpta.) Jag begriper inte heller varför man vill ha torkad frukt i? Gillar inte alls den konsistensen. Det tar visserligen lite tid att göra granola; den ska ju torka ordentligt i ugnen, men det är på inga vis svårt. Jag justerar alltid recepten så att de blir glutenfria och med bara lite sötning; jag använder oftast kokossocker som har lägre GI än vanligt socker. Jag provar med jämna mellanrum nya recept, men kommer oftast tillbaka till det här från Goop (fast med vissa modifieringar av mig förstås!)

Clean Granola
5 dl havregryn (jag använder så klart glutenfria)
1,25 dl quinoaflingor
1,25 dl puffad quinoa (jag har i opuffad amaranth också)
2,5 dl hackade nötter (jag använder oftast cashew och mandel)
0,6 dl kokos
3 msk pumpafrön
3 msk linfrön
1 tsk himalaya salt
2 tsk kanel (eller mer om jag är kanelsugen)
0,5 tsk vaniljpulver
Blanda alla torra ingredienser.
Glutenfri clean granola | S In The Kitchen
2 msk kokossocker
2 msk vatten
1 dl kokosolja
Smält samman på låg värme.

Sätt ugnen på 150 grader. Blanda ihop det våta med det torra. Sprid ut på en plåt och sätt in i ugnen i 15 minuter. Sänk värmen till 100 grader. Blanda efter cirka 20 minuter, och låt stå tills den känns torr (runt en timme). Riktigt knaprig blir granola först när den svalnat helt. Glutenfri, väldigt lite socker, väldigt mycket smak!
Glutenfri clean granola | S In The Kitchen
Otroligt god till tjock, krämig yoghurt...!
Related Posts

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Latest Posts

Instagram

Follow @Instagram